Nadere mededeling - juli - 1899
Provinciale Overijsselsche en Zwolsche Courant 24 Juli 1899

Over de feestelijkheden ter gelegenheid van de inwijding der nieuwe Synagoge alhier kunnen wij nog het volgende mededelen:

Zaterdag middag werd, zooals wij reeds met een enkel woord vermeldden, een oorkonde aan de hh. Parnassijns aangeboden. Aan 't hoofd van die oorkonde was een fraaie afbeelding van het kerkgebouw aangebracht, daaronder de volgende woorden, sierlijk gecalligrapheerd:

"Huldebetuiging aan de heeren A. Jacobs, L. v. Embden en K. Letter, Parnassijns der Nederl. Israel. Hoofdsynagoge alhier, namens de gemeenteleden ter gelegenheid der inwijding van dit Bedehuis, als bewijs van waardeering voor hunne veeljarige toewijding aan de belangen dezer gemeente, ter dankbare nagedachtenis.

"Zwolle, 21 Juli 1899.
"De Feestcommissie,"
(volgen de namen).

Aan den voet prijkt een silhouette met een gezicht op Zwolle. Het geheel is omgeven door een mooien rand, waarin eenige wapens en de volgende woorden: "Begraafplaats Watersteeg" en "Gebouw Voorstraat".

Het werd aangeboden door den heer M. de Beer, die in zijn toespraak herdacht al hetgeen de genoemde heeren voor de Israelitische ge-meente gedurende hun circa 25jarig bestuur hadden tot stand gebracht.

De heer Jacobs bedankte de feestcommissie voor het huldeblijk en voor al haar bemoeiingen, voorts de bouwcommissie, de commissie van bijstand voor den bouw, de damesvereeniging voor kerksieraden, het koor en allen die bijgedragen hadden tot de oprichting van het nieuwe gebouw en tot de voorbereiding der feesten.

Voorts werd nog het woord gevoerd door den heer L. van Embden, die nog eens speciaal hulde bracht aan den heer Jacobs, en door den heer I. Frank.

Zaterdag avond werd het kinderfeest gegeven. Ongeveer 200 kinderen werden onthaald en aangenaam bezig gehouden door professor Lion, die o.a. verklaarde dat zijn "collega Snellen" te Utrecht van hem zeide dat hij een dubbel stel hersenen bezat. Een tombola zonder nieten bracht veel tot het welslagen bij. Een kinderbal besloot het feest. 't Was over bedtijd toen de kleinen huiswaarts keerden.

Het feest werd gisteren avond in de groote zaal van de Buitensocieteit voortgezet. Thans was de beurt aan de volwassenen. Met het oog op de muziek in den tuin kon het programma niet geregeld gevolgd worden, maar dat deed geen afbreuk aan de feestelijke stemming.

De heer en mevr. Poolman hielden verscheiden aardige voordrachten, de heer Schmier gaf menig goed gezongen lied ten beste. Mevr. Van Son, mej. G. Frank en mevr. Poolman ontvingen elk een bouquet, 't welk haar met een toepasselijk woord door den heer Iz. Marcus overhandigd.

De heer L. Anholt, dir. van het koor, werd namens het kerkbestuur een fraai gouden remontoir met inscriptie overhandigd door den heer J. van Son, die daarbij wees op de niet genoeg te waardeeren belanglooze diensten die genoemde heer had verleend.

De heer A. de Lange bood den bekwamen en ijverigen directeur namens het koor een gouden ketting daarbij aan.

Het feest werd besloten met een bal, dat tot in den morgen voortduurde.

Van het begin tot het eind der feestviering heerschte er een uitnemende stemming onder alle deelnemenden. Geen wanklank werd gehoord en allen zullen zonder twijfel een aangename herinnering aan die dagen bewaren.

Artikel overgenomen uit: PROVINCIALE OVERIJSSELSCHE EN ZWOLSCHE COURANT van 24 JULI 1899.